7 powodów fluktuacji wagi

18 maja 2021 Tagi , , , ,

Czasami podczas odchudzania albo intensywnych treningów ważymy się codziennie. Chcemy kontrolować nasze postępy i odpowiednio się motywować. Na pewno zauważyliśmy, że czasami w ciągu jednego dnia możemy przytyć albo stracić nawet do 2 kilogramów! Oczywiście taka strata nie oznacza straty dwóch kilo tłuszczu albo przybrania dwóch kilo mięśni. Jaki może być powód fluktuacji wagi?

Cykl menstruacyjny najczęstszym powodem fluktuacji wagi

Ta przyczyna dotyczy oczywiście tylko kobiet. Każda z nas wie, że kilka dni przed miesiączką nasza waga nagle staje w miejscu albo bardzo szybko się podnosi, niezależnie od tego, co jemy. Największe zmiany można zauważyć podczas owulacji (12-16 dzień cyklu) i pod jego koniec (21-28 dzień). Wszystkiemu jest winne zatrzymywanie wody. Najważniejsze jest to, żeby się nie zniechęcać i kontynuować swoje postanowienia. Jeżeli w tym czasie pozwolimy sobie na kaloryczne przekąski i brak aktywności, to dodatkowe kilogramy zostaną z nami na dłużej.

Zmiany hormonalne związane z miesiączką mogą też powodować zaparcia i wzdęcia, które również mają wpływ na wyższą wagę. Najlepiej pić dużo wody i wybierać lekkie posiłki. W tym przypadku może też pomóc kawa.

Jedzenie pokarmów bogatych w sól

Spożywanie nadmiaru soli prowadzi do nadmiaru wody, a ta z kolei do wyższego wyniku na wadze. Zjedzenie na noc frytek, chipsów, słonych orzeszków, czy innych słonych pokarmów będzie miało znaczny wpływ na ilość kilogramów podczas ważenia. Taki stan może się utrzymać nawet przez kilka dni.

Nadmierne spożywanie soli może mieć też bardziej długotrwały efekt. Naukowcy przeprowadzili eksperyment na astronautach. Mieli oni identyczną dietę, ale 3 różne poziomy słoności posiłków. Oczywiście osoby z nadmiarem soli w diecie cierpiały na większe pragnienie i cierpieli na zatrzymywanie wody. To, co zdziwiło naukowców, to fakt, że nerki tych astronautów oszczędzały wodę, a oni sami narzekali na większy głód. Odkryto, że może być w to zaangażowany mocznik, substancja tworząca się w mięśniach i wątrobie w celu uwalniania azotu. Syntetyzacja mocznika wymaga dużej ilości energii, co wyjaśnia, dlaczego w eksperymentach na myszach osobniki na diecie wysokosolnej jedzą więcej. Mocznik jest kluczowym związkiem, który wiąże się z wodą podczas transportu – zatrzymując ją w naszym organizmie i pozbywając się soli. Ze względu na intensywną energię potrzebną do wytworzenia tej substancji myszy na słonej diecie nie musiały więcej pić, ale musiały więcej jeść – co sugeruje potrzebę paliwa do produkcji mocznika.

Co to oznacza dla nas? Spożywając więcej słonych przekąsek, będziemy jeść więcej ogółem.

Dieta o wysokiej ilości węglowodanów

Pizza, burgery, słodycze, ciasta, makarony, białe pieczywo – wszystkie te pokarmy łączy jedna rzecz i nie jest to pyszny smak. Są to dania o wysokiej zawartości węglowodanów. Żeby je spalić, nasze ciało potrzebuje więcej wody, co – ponownie – prowadzi do większej wagi. Zjedzenie nawet 200 gramów węglowodanów spowoduje zatrzymanie 800 gramów wody. Nie oznacza to, że powinniśmy zrezygnować ze spożywania węglowodanów. Są one naturalnym źródłem energii i są nam potrzebne do życia. Możemy starać się rezygnować z nich podczas kolacji, a właściwie jeść ich mniejszą ilość, ponieważ węglowodany są we wszystkim.

Odwodnienie częstym powodem fluktuacji wagi

Zdarza się też, że na wadze widzimy o wiele mniejszy wynik niż zazwyczaj. Oczywiście może to oznaczać, że schudliśmy, ale czasami jest to oznaka odwodnienia. Można to zauważyć po imprezowej nocy. Nic tak nie odwadnia jak alkohol. Oczywiście waga szybko wróci, szczególnie jeśli do drinków raczyliśmy się kalorycznymi przekąskami.

Łatwo jest się też odwodnić latem. Przy wysokich temperaturach więcej się pocimy, przez co potrzebujemy też więcej płynów. Możemy je dostarczać w formie wody, lemoniady, naturalnych soków owocowych, ale też jedząc dużo owoców.

Ciężkie ubrania i ustawienie wagi

Chociaż może nam się wydawać, że jesteśmy lekko ubrani, to każdy ciuch waży od kilkudziesięciu do kilkuset gramów. Jeżeli będziemy się ważyć w pełnym stroju, to waga może podać wynik zakłamany nawet o 2 kilogramy. Najlepiej ważyć się nago, w bieliźnie albo piżamie. Dlatego najlepszym miejscem będzie własny dom. Dzięki temu mamy też pewność, że waga jest ustawiona tak samo. Nawet w domu możemy się przekonać, że waga ustawiona w różnych miejscach, albo na różnych powierzchniach pokazuje inny wynik.

Ciężki trening może być powodem fluktuacji wagi

Ciężki trening siłowy, albo nawet zwykłe ćwiczenia dla początkujących, mogą spowodować przybranie 1,5-2 kilogramów. Nasze ciało reaguje na mikrouszkodzenia i stany zapalne na dwa sposoby, które powodują tymczasowy przyrost masy wody. Pierwsza z nich to reakcja uzdrawiająca. Intensywny trening jest obciążeniem dla naszego organizmu. Mikrourazy włókien mięśniowych powodują zatrzymywanie wody w organizmie. Twoje ciało uwalnia kortyzol podczas ćwiczeń, co może wpływać na płyny i powodować zatrzymywanie wody w organizmie. Należy również pamiętać, że lepszy przepływ krwi prowadzi do obrzęku mięśni. Nie musimy jednak panikować, to całkowicie naturalna reakcja naszego ciała. Pozwólmy naszemu ciału dostosować się do rutyny treningowej, a obrzęki powinny ustąpić po kilku tygodniach.

Możemy w tym czasie ważyć się przed treningiem albo zbierać średnią z całego tygodnia. Pamiętajmy, że to dobry znak – nasze ciało tworzy nowe mięśnie.

Pora dnia i roku

Bardzo dużym czynnikiem przy ważeniu się jest pora dnia. W ciągu dnia na naszą wagę wpływa spożycie posiłków, płynów i wizyty w łazience. Dlatego najlepiej jest się ważyć z samego rana, kiedy byliśmy już w łazience, ale jeszcze niczego nie jedliśmy. Nawet poranny wynik może być lekko zakłamany – wpływa na niego pora zjedzenia kolacji i ostatnie wypróżnianie.

Wpływ na naszą wagę ma też pogoda. Niestety latem dochodzi również do zatrzymywania wody w nogach, stopach, dłoniach i kostkach. Z powodu ciepłej pogody naczynia rozszerzają się, uwalniając ciepło ciała. W konsekwencji krążenie krwi zwalnia, żyły tracą elastyczność, a woda wypływa z naczyń do otaczającej tkanki.

Nie tylko waga się liczy – nie zapominaj o innych formach śledzenia swoich postępów

Należy pamiętać, że podczas odchudzania czy budowania masy waga to nie wszystko. Jest to tylko jedna z kilku metod oceniania naszego postępu. Jeżeli równocześnie z odchudzaniem ćwiczymy, to może się zdarzyć, że nasza waga będzie rosła, zamiast spadać. To nic złego – mięśnie ważą więcej, niż taka sama ilość tłuszczu. Jeżeli chcemy dokładnie wiedzieć, jak przedstawia się nasza waga, możemy skorzystać ze specjalistycznego urządzenia, które pokaże nam ile mamy w ciele % tłuszczu, mięśni itp. Możemy skorzystać też z o wiele bardziej dostępnego urządzenia – miarki krawieckiej. Dzięki niej dowiemy się, ile straciliśmy w pasie, biodrach czy obwodzie ręki, czy uda. Według niektórych jest to najbardziej dokładny sposób.

Jeżeli jednak chcemy się opierać na wynikach z wagi, to bierzmy pod uwagę wszystkie powyższe powody fluktuacji i nie przejmujmy się, jeżeli zobaczymy czasami kilogram, który wziął się „z powietrza”. Nie jest powietrze, a woda i prawdopodobnie szybko zniknie. Dobrym sposobem jest zapisywanie codziennej wagi i wyciąganie średniej na koniec tygodnia – wtedy możemy być pewni, że otrzymamy prawdziwy wynik.

Jak pozbyć się nadmiaru wody z organizmu?

Chociaż większość powodów fluktuacji jest naturalną reakcją naszego ciała, to nie znaczy, że musimy się z nią zawsze godzić. Wspomnianym i najlepszym sposobem na walkę z nadmiarem wody w organizmie jest picie wody albo innych płynów. Mogą nam też pomóc zioła, np. pokrzywa, skrzyp czy czystek. Latem możemy też jeść dużo owoców bogatych w wodę, np. arbuza. Lepiej stronić od reklamowanych suplementów, które działają po prostu moczopędne i niczego nie leczą.

Najlepiej dobrze jest poznać własne ciało, wiedzieć co powoduje przyrost wody w naszym ciele i nauczyć się z tym żyć. Po co się ważyć po wieczorze spędzonym w restauracji? Poczekajmy jeden dzień i zważmy się po dniu zdrowej diety i umiarkowanych ćwiczeń.

Poprzedni

Wysoko przetworzona żywność zabiera nam młodość?

10 sposobów na odstresowanie się

Następny

Dodaj komentarz