Dieta alkaliczna – czy odkwaszanie organizmu jest nam potrzebne?

28 lipca 2021 Tagi , , ,

Coraz częściej słyszymy, że dzisiejszy sposób odżywiania i dostępne produkty powodują, że nasz organizm się zakwasza. Co to dokładnie oznacza i w czym może nam pomóc dieta alkaliczna?

Dieta alkalicznaulubiona dieta gwiazd

Jak to często bywa z wymyślnymi dietami, również tą pokochały gwiazdy. Podobno polecają ją Gwyneth Paltrow i Jennifer Aniston. Zazwyczaj wsparcie celebrytów to najlepszy sposób rozpromowania diety. Tak również było z dietą alkaliczną, zwaną też zasadową. Jej twórcą jest Robert O. Young, amerykański naturopata. Sposób żywienia nie miał służyć odchudzaniu, a odkwaszeniu organizmu. Opracowana przez Younga dieta miała „przywrócić organizm do jego równowagi kwasowo-zasadowej”. Spożywanie produktów „zasadowych” ma odkwasić organizm. Zrzucenie kilogramów miało być tylko przyjemnym skutkiem ubocznym. Harmonia w ciele wpływa podobno pozytywnie na przemianę materii, a ta jak wiadomo decyduje o naszej wadze.

Czym jest zakwaszenie organizmu?

Neutralne pH, jakie powinno mieć nasze ciało to 7,4. Większość z nas nie zdaje sobie nawet sprawy z tego, jakie pH ma nasz organizm, wydaje się więc, że nie ma to żadnego wpływu na nasze zdrowie czy samopoczucie. Niestety jest jednak inaczej. O poziomie pH decydują układ pokarmowy, krążeniowy i hormonalny. Do zakwaszenia dochodzi kiedy równowaga kwasowo-zasadowa jest zaburzona. Nasze ciało w ochronie organów i ich funkcji przenosi część kwasów do tkanki łącznej. Jest ona odpowiedzialna za wiele procesów w organizmie, dlatego nadmiar kwasów może doprowadzić do poważnych schorzeń.

Co decyduje o kwasowości poszczególnych tkanek? Składniki mineralne, jakie dostarczamy swojemu ciału z pożywieniem. Niedobory pewnych składników i nadmiar produktów kwasowych prowadzi właśnie do zakwaszenia organizmu, a więc zbyt wysokiej zawartości związków kwasowych.

Jak poznać, że organizm jest zakwaszony?

O tym, że równowaga naszego organizmu jest zaburzona, ciało powie nam samo. Sygnałów może być wiele: bóle głowy, zgaga, problemy żołądkowe, wzmożone PMS, zalegająca wydzielina w zatokach, mocny zapach moczu. Nieleczone zakwaszenie może prowadzić do o wiele poważniejszych konsekwencji, których jest wiele: bezsenność, depresja, nawracające infekcje grzybicze, astma, alergie, łuszczyce, migrena. Długo ignorowane zakwaszenie może prowadzić nawet do nowotworów, tocznia czy innych chorób autoimmunologicznych.

Jeżeli mamy nieokreślone objawy i chcemy się upewnić o stanie kwasowości naszego organizmu, wystarczy zrobić prosty test. Będziemy do tego potrzebować papierka lakmusowego znanego nam z lekcji chemii. Za jego pomocą możemy zbadać pH moczu, ale badanie trzeba dokonywać kilka dni z rzędu.

Jak odkwasić organizm? Czy pomoże nam dieta alkaliczna?

Sposobem na odkwaszenie organizmu ma być stosowanie diety bazującej na produktach zasadowych (alkalicznych). W codziennej diecie powinno ich być 80%, a pozostałe 20% to produkty kwasowe. Tym sposobem organizm ma wrócić do optymalnego pH. Produkty kwasowe to te, które często są też zakazane na innych dietach, a więc: mięso, alkohol, słodycze, napoje gazowane, produkty z białej mąki, a więc pieczywo, makaron, ciasta. Kasza, ryż, makarony, czy wieprzowina, a nawet jajka powinno się ograniczać podczas stosowania diety alkalicznej. Co w takim razie można jeść?

Przede wszystkim warzywa i owoce. Większość z nich ma odczyn zasadowy. Najlepiej podziałają tutaj warzywa łodygowe i liściaste, a więc jarmuż, cykoria, rukola, roszponka, seler naciowy. Zalecane są też warzywa psiankowate (pomidor, papryka, cukinia, bakłażan), korzenne (marchew, buraki, seler, rzodkiewka). Z owoców największe działanie alkaliczne mają cytrusy, jabłka i banany. W diecie zalecane jest stosowanie ziół takich jak majeranek, szczypiorek, koperek, oregano. Alkaliczny odczyn ma też większość nabiału.

Istnieją też produkty neutralne, a więc takie, które w żaden sposób nie wpłyną na pH naszego organizmu. Należą do nich oleje takie jak oliwa z oliwek, olej rzepakowy, lniany i sojowy. Z kasz najlepiej wybierać komosę ryżową, kaszę gryczaną i orkisz. Można też spożywać masło i orzechy włoskie.

Jeżeli dalej chcemy spożywać mięso i produkty pełnoziarniste, to musimy nauczyć się je łączyć. Jedząc mięso z warzywami, jego odczyn zostanie zobojętniony. Tak samo w przypadku chleba: kanapkę jedzmy z sałatą, kiełkami, pomidorem, szczypiorkiem.

Naukowcy zwracają uwagę, że nie tylko zła dieta obniża pH naszego organizmu. Ważnymi czynnikami są też stres, brak aktywności fizycznej, przyjmowanie wielu leków i mała ilość snu.

Co o diecie sądzą eksperci?

Niestety – jeżeli coś brzmi zbyt pięknie, żeby było prawdziwe, to prawdopodobnie tak jest. Lekarze twierdzą, że nie ma żadnego naukowego związku pomiędzy jedzeniem pokarmów zasadowych a odkwaszaniem organizmu. Rzeczywiście, pH naszego moczu może się chwilowo zmienić, ale nie odczyn naszej krwi. Oczywiście dieta składająca się z warzyw i owoców i ograniczenie mięsa będzie miała inne – i to liczne – zalety, ale niekoniecznie wpłynie na nasze pH. Tutaj bardziej może pomagać zażywanie leków i suplementów, które unormują naszą równowagę kwasowo-zasadową. Zalecane jest też picie wody alkalicznej, która zawiera składniki mineralne potrzebne ciału do odkwaszenia.

Fani diety alkalicznej twierdzą też, że dieta bogata w kwasy pozostawia w naszym ciele „kwasowy popiół”, który wpływa na rozwój wielu chorób, m.in. osteoporozy. Według naukowców to nie kwasy są tutaj problemem, a dieta bogata w wapń. Dlatego właśnie zdrowa dieta, a taką w większości jest dieta alkaliczna, przeciwdziała osteoporozie.

Twórca diety reklamował ją też słowami, że może ona wspomóc leczenie raka. Oczywiście jest to fałszywa reklama, która nie ma związku z prawdą. Naukowcy przyznają jednak, że dieta alkaliczna ma jedno wykazane działanie – pomaga w zapobieganiu kamieni nerkowych.

Dieta ma więc swoje zalety, jednak nie należy przypisywać jej magicznych właściwości. Zaletą diety jest jej duża zawartość warzyw i owoców, ograniczanie mięsa, jednak wykluczanie zdrowych produktów, takich jak jajka czy kasze, nigdy nie jest dobrym pomysłem. Ponieważ dieta alkaliczna ogranicza spożycie wielu źródeł protein (jajka, mięso, ryby), jej długie stosowanie może prowadzić do niedoborów oraz utraty tkanki mięśniowej. Z tego powodu dieta zasadowa będzie złym pomysłem dla osób trenujących jakikolwiek sport.

Poprzedni

Dieta GOLO – na czym polega?

12 pomysłów na zdrowe śniadanie według dietetyków

Następny

Dodaj komentarz