Dietetyczne trendy w 2021 roku

29 kwietnia 2021 Tagi , , , , ,

Jesteśmy już prawie na półmetku 2021 roku, więc można z dużą pewnością określić, które trendy dietetyczne są hitami tego roku. Jak w przypadku większości nowości, i te przyszły do nas z Zachodu. Niektóre nie zagościły jeszcze u nas na dobre, ale są pewnym trendem na rok 2022.

Dieta keto w wersji „light”

Dieta ketogeniczna jest jednym z największych hitów ostatnich lat. Opiera się na prawie całkowitym wyeliminowaniu węglowodanów z jadłospisu i zastąpienie ich tłuszczami. Jak się okazuje, spożycie dużych ilości tłuszczu w diecie prowadzi do zrzucania tłuszczu z ciała. To zjawisko określa się ketozą. Chociaż dieta – jak to często bywa – wzbudza wiele kontrowersji, to osoby, które ją stosują przekonują, że kilogramy naprawdę spadają. W 2021 roku dieta keto trochę ewoluowała. Nowa wersja zakłada jak najmniejsze spożycie cukrów, ale już niekoniecznie spożywanie większości tłuszczów. W tej odmianie diety liczą się też proteiny (w oryginalnej wersji białko to tylko 20% diety). Do tego średnia ilość tłuszczów wysokiej jakości, takich jak awokado, migdały, olej kokosowy. Dieta dalej zakłada jak najniższą ilość węglowodanów. Użytkownicy diety keto „light” lubią też produkty bezglutenowe, ponieważ zakładają (czasami mylnie), że taka żywność ma niską zawartość węglowodanów.

Dietetyczne trendy na rok 2021Dieta wspierająca odporność

Pandemia zmieniła wszystko, również sposób odżywiania. Już w 2020 roku można było zauważyć wzrost zainteresowania dietami, które wspierają układ immunologiczny. Na fali są produkty, które słyną ze swoich właściwości bakterio-, wiruso- i grzybobójczych: czosnek, cebula, kurkuma, imbir itp. WHO podkreśla wagę spożywania 4 porcji owoców i 5 porcji warzyw dziennie – dzisiaj jest to ważniejsze niż kiedykolwiek. Zaleca się włączenie do diety produktów bogatych w witaminę C (brokuła, czerwonej papryki, grejpfruta), witaminę E (awokado, orzechy) i witaminę D (np. jajka, chociaż jej najlepszych źródłem jest słońce). Odporność i zdrowie wspiera też przede wszystkim odpowiednia waga ciała, dlatego oprócz konkretnych produktów, ważne jest też spożywanie odpowiedniej ilości kalorii i aktywność fizyczna.

Fleksitarianizm z naciskiem na rośliny

Dieta fleksitariańska to idealne rozwiązanie dla każdego, kto chce ratować planetę i zwierzęta, ale od czasu do czasu lubi się skusić na kiełbaskę z grilla albo pierogi z mięsem. Dieta zakłada, że przez większość czasu spożywa się produkty roślinne, ale pozwala też na spożycie produktów zwierzęcych. Trend w 2021 polega na jeszcze większym nacisku na rośliny – powinno się z nich składać aż 90% diety. Ponieważ ilość białka zwierzęcego w takim wariancie jest znikoma, duży nacisk w tej wersji kładzie się na roślinne białka: pestki dyni, mąka z migdałów, konopie, rośliny strączkowe. Fleksitarianie roślinni uwielbiają też adaptogeny: ashwagandę czy kurkumę. Taka dieta jest dobra nie tylko dla nas, ale też dla planety. Pożywienie pochodzące z roślin zostawia mniejszy ślad węglowy niż mięso. Fleksitarianie to też grupa, która coraz bardziej interesuje się opakowaniami z recyklingu.

Dieta Paleo – trend dietetyczny popularny od 10 lat

Dieta Paleo to żadna nowość, ale dalej jest bardzo popularna. Jej podstawą jest jedzenie jak nasi przodkowie z ery kamienia łupanego. Oznacza to żywność, którą się wtedy zbierało: owoce, orzechy, mięso kurczaka i ryby. Ponieważ ludzie z tamtych czasów niczego nie hodowali, ani nie sadzili, produkty pełnoziarniste, kukurydza czy jakakolwiek forma cukru są niedozwolone. Hardcorowa wersja diety to przygotowywanie posiłków na otwartym ogniu i bez żadnych współczesnych dodatków.

Intermittent Fasting – okno żywieniowe

O diecie pisaliśmy już szerzej w naszym innym artykule. Jej zasady są proste – posiłki można spożywać tylko w określonych dniach albo godzinach. Najpopularniejsza metoda to 16/8, zakładająca głodówkę przez 16 godzin i normalne jedzenie przez 8 godzin w ciągu doby. Niektórzy wybierają opcję 5/2 – jedzenie przez 5 dni w tygodniu i głodówka w kolejne 2. Dieta zakłada, że posiłki, które spożywamy, powinny być zdrowe i przestrzegać zasad zdrowego żywienia. W praktyce czasami wygląda to inaczej – po wielu godzinach postu niektórzy rzucają się na niezdrowe jedzenie.

Dietetyczne trendy – Dieta DASH

Dieta DASH, chociaż znana od wielu lat, nie słabnie na popularności. Jest to jedna ze zdrowszych diet, która ma na celu profilaktykę chorób serca i obniżenie ciśnienia. Właśnie z tego powodu w diecie zaleca się ograniczenie soli do minimum – połowa albo nawet jedna trzecia zalecanych 5 gramów dziennie. Oprócz tego założenia diety są dosyć standardowe – kilka porcji warzyw i owoców dziennie, spożywanie produktów pełnoziarnistych, owoców, ryb, drobiu i orzechów.

Dieta sirtfood – trend dietetyczny wypromowany przez Adele

Nic tak nie przekonuje do diety, jak zdjęcia osób, które na niej schudły. Jeżeli tą osobą jest jeszcze ktoś znany, a zrzucona waga to 40 kilo, to dieta ma zagwarantowany sukces. Tak właśnie było z dietą sirtfood. Kiedy piosenkarka Adele wstawiła zdjęcia swojej przemiany, wszyscy zastanawiali się, jak jej się to udało. Szybko okazało się, że odpowiedzią jest dieta sirtfood. Na czym polega?

Nazwa diety pochodzi od sirtuin. Nazywamy tak białka występujące u ssaków, które naukowcy wiążą z jakością i długością naszego życia. Są też one odpowiedzialne za tempo naszego metabolizmu i spalanie tkanki tłuszczowej. Nic więc dziwnego, że w bardzo wyraźny sposób wpływają na odchudzanie. Głównym założeniem diety jest włączenie do jadłospisu jak największej ilości produktów z polifenolami. To właśnie one aktywują sirtuiny w naszym ciele. Największą zawartość polifenoli mają: gryka, kapary, seler, czerwona cebula, kakao, kawa, truskawki, oliwa extra virgin, przyprawy takie jak kurkuma, lubczyk, natka pietruszki, czerwone wino, zielona herbata, jarmuż, czerwona cykoria, rukola. Zalecane są też cytrusy, warzywa liściaste, borówki, jabłka. Najlepiej żeby wszystkie te produkty były świeże i nieprzetworzone. Twórcy diety reklamują ją w bardzo przekonujący sposób – w jakiej innej diecie można spożywać czekoladę, wino i kawę?

Dieta MIND – bardzo zdrowy dietetyczny trend

Jest to stosunkowa nowość na dietetycznej mapie. Dieta MIND to połączenie dwóch bardzo zdrowych diet: diety DASH i śródziemnomorskiej. Główną zaletą diety jest jej działanie na mózg i profilaktyka Alzheimera. W praktyce jest to po prostu dieta śródziemnomorska z niższą zawartością sodu. Jej główne składniki to warzywa, owoce, ziarna, orzechy i mięso oraz ryby z dobrych źródeł. Dodatkowym elementem jest dodanie do jadłospisu produktów wspierających pracę mózgu: gorzką czekoladę, kurkumę, brokuły i kwasy Omega 3.

Dieta FODMAP – dieta dla Zespołu Jelita Drażliwego (IBS)

Choroba wrażliwych jelit występuje coraz częściej. Oczywiście głównym sposobem leczenia jest odpowiednia dieta. Tylko jedna z diet jest zalecana przez lekarzy: właśnie dieta FODMAP. Jest to sposób żywienia zawierający mało sacharydów, które fermentują. Mowa tutaj głównie o oligo-, di- i monosacharydach, jak również poliolach, w których jest jak najmniej węglowodanów, w tym głównie cukrów prostych. Do takich produktów należą pszenica, mleko i jego pochodne, miód, owoce zawierające fruktozę. Taka żywność często powoduje wzdęcia i dolegliwości żołądkowe. Dieta FODMAP jest dla chorych rozwiązaniem, które nie wymaga leków. Właśnie takie dietetyczne trendy pochwalamy.

Dieta wolumetryczna – objętościowa

Jest to nie tyle dieta, co nowy sposób patrzenia na odżywianie. Polega na jedzeniu produktów o małej ilości kalorii i dużej zawartości wody. Dzięki temu można jeść dużo, małym kosztem kalorycznym. W diecie zaleca się spożywanie bulionów, warzyw bez skrobi (marchew, jarmuż), owoców zawierających dużo wody (arbuz, winogrona). Oczywiście zakazane są steki, zdrowe tłuszcze czy czekolada. Dieta wykazuje podobno pewne korzyści dla zdrowia, jednak mała ilość kalorii oznacza, że na diecie wytrzymują tylko osoby o stalowej silnej woli. Takie dietetyczne trendy nie utrzymują się zazwyczaj długo.

Poprzedni

Olejki CBD – na czym polega ich fenomen?

Odwrócona dieta – czym jest reverse diet?

Następny

Dodaj komentarz