Istotna równowaga kwasowo – zasadowa

, , 25 listopada 2015 Tagi , , , ,

Aby prawidłowo funkcjonować, organizm powinien posiadać swój prawidłowy odczyn. Jest to tak zwana równowaga kwasowo-zasadowa. Spożywając określone pokarmy jesteśmy w stanie utrzymać odpowiednią równowagę w organizmie.

Co dzieje się, gdy równowaga jest zachwiana?

Prawidłowa sytuacja to stan kiedy pomiędzy dodatnimi i ujemnymi jonami, czyli kationami anionami w płynach ustrojowych człowieka (krew, limfa) jest zachowana harmonia. Nieprawidłowa dieta powoduje komplikacje oraz zmiany w niej. Doprowadza na przykład do nadmiernego zakwaszenia organizmu, czyli większego występowania dodatnich jonów. Jest to przyczyną wielu dolegliwości psychicznych i fizycznych. Rozwijają się depresje, inne choroby psychiczne, brakuje energii, pojawiają się biegunki, trudna do pozbycia się nadwaga, nasila się cukrzyca. Długotrwałe zakwaszenie organizmu przyczynia się do rozwoju takich groźnych chorób jak na przykład osteoporoza, artretyzm. Jednak zakwaszenie to nie jedyna potencjalnie groźna sytuacja. Organizm równie dobrze może być zbyt zasadowy, ale przypadki takie są raczej rzadkie. Objawiają się hiperwentylacją płuc, sennością, bolesnością mięśni.

Utrzymywanie prawidłowej równowagi kwasowo – zasadowej organizmu

Aby utrzymać prawidłową równowagę najważniejsze jest spożywanie w odpowiednich ilościach (po połowie) takich składników mineralnych jak chlor, siarka, fosfor (kwasotwórcze) oraz wapnia, potasu, sodu, magnezu (zasadotwórcze). Większość codziennych racji żywieniowych zawiera więcej składników kwasotwórczych. Aby zapobiec kwasicy zaleca się, aby około osiemdziesiąt procent codziennego jadłospisu stanowiły produkty zasadotwórcze. Reszta może być kwasotwórcza, co jak wiadomo, także jest istotne. Warto pamiętać, że te produkty, które są kwaśne wcale nie są automatycznie kwasotwórcze. Na przykład cytryny leczą nadkwasotę żołądkową, czyli zgagę. Produktami zasadotwórczymi są na przykład soki warzywne, większość warzyw i owoców, w tym egzotycznych, jak papaja, ananas, mango, arbuz. Kwasotwórcze to głównie nabiał, słodycze, mięsa, mięsne podroby, sól, mąka biała, cukier.

Poprzedni

Kolory warzyw a właściwości odżywcze

Nie do końca korzystne produkty, reklamowane jako zdrowe

Następny

Dodaj komentarz