Moringa – czym jest i na co może pomóc?

10 listopada 2021 Tagi , , , ,

Moringa to kolejna roślina znana od tysiącleci, która teraz przeżywa swój wielki comeback. Na co może nam pomóc i czy jej zażywanie jest bezpieczne?

Moringa pochodzi z tropikalnego drzewa

Moringa olejodajna to inaczej drzewo chrzanowe. Jest tak nazwane, ponieważ jego korzenie przypominają w smaku chrzan. Ponieważ roślina jest bardzo odporna na susze, to występuje w ciepłych krajach, głównie na północy Indii, ale też w innych częściach Azji, w Afryce i Ameryce Południowej. Każda część drzewa ma jakieś właściwości lecznicze, przez co roślina jest nazywana „cudownym drzewem”.

Wartość odżywcza moringi

Liście drzewa moringi zawierają w sobie potrzebne naszemu ciału aminokwasy, zdrowe tłuszcze oraz witaminy i składniki mineralne. Moringa ma 10 razy więcej witaminy A niż marchewka, 12 razy więcej witaminy C niż pomarańcza, 17 razy więcej wapnia niż mleko i 15 razy więcej potasu niż banany. Można by tak wymieniać bez końca. Sproszkowane liście to też źródło białka wysokiej jakości oraz błonnika. Dodatkowo moringa posiada w sobie zeatynę – antyoksydant, który ułatwia przyswajanie witamin i minerałów.

Nie tylko liście moringi są cenne, ale też nasiona. Wytwarza się z nich olej, którego głównym składnikiem jest kwas oleinowy. Odpowiednie proporcje kwasu powodują, że olej z nasion moringi jest o wiele bardziej wartościowy niż np. oliwa z oliwek.

Właściwości moringi

Dzięki tym wszystkim właściwościom w biednych częściach świata moringa pomaga z walką z niedożywieniem. Jej wiele właściwości leczniczych odkryto już 3 tysiące lat temu. Stosowano ją jako lekarstwo na ukąszenie pająka czy skorpiona, na ataki epilepsji, zawroty głowy, pasożyty czy astmę. W świecie zachodnim stała się popularna dopiero teraz. Szacuje się, że różne części drzewa moringa mogą pomóc na aż 300 różnych chorób i schorzeń. Roślina zawiera w sobie aż 46 substancji, które działają jako antyoksydanty. „Wymiatają” one z ciała wolne rodniki, które są odpowiedzialne za proces starzenia i wiele chorób.

Większość badań nad korzyściami płynącymi z moringi dotyczy zwierząt lub badań na ludziach prowadzonych na małą skalę, więc potrzebnych jest na pewno więcej badań na dużą skalę, aby ustalić, jak korzystna może być moringa. Już wiemy, że może pomóc w leczeniu anemii, gorączki, kataru oraz chorób górnych dróg oddechowych. Wszystko to dzięki zawartości salwesterolu, który jest naturalnym antybiotykiem. Moringa może też jednak pomóc na o wiele poważniejsze schorzenia i choroby. Oto pięć korzyści zdrowotnych wynikających ze spożywania moringi, według wstępnych badań.

Może poprawić odporność

Moringa zawiera składniki odżywcze, które, jak udowodniono, zwiększają odporność. Na przykład jest źródłem składników odżywczych, takich jak witaminy A, B1, B2, B3 i C, które poprawiają odporność, chroniąc komórki przed najeźdźcami i patogenami. Dodatkowo dzięki zawartości kwasów tłuszczowych, składniki odżywcze zawarte w morindze są lepiej przyswajane przez nasze ciało. Chociaż wpływ moringi na odporność nie był szeroko badany u ludzi, wiele badań na zwierzętach wykazało, że ekstrakt z moringi poprawia funkcje odpornościowe u szczurów i myszy.

Może pomóc w kontroli poziomu cukru we krwi

Moringa może być pomocna dla osób z cukrzycą, ponieważ zawiera glukozynolany, które są związkami roślinnymi, które mogą pomóc w regulacji poziomu cukru we krwi. Liście moringi zawierają kwercetynę, która jest przeciwutleniaczem, który pomaga obniżyć ciśnienie krwi, a innym przeciwutleniaczem jest kwas chlorogenowy, który stabilizuje poziom cukru we krwi. Kwas chlorogenowy znajdujący się w morindze może pomóc organizmowi lepiej przetwarzać cukier i wpływać również na insulinę.

Może pomóc w zapobieganiu rakowi

Glukozynolany w liściach moringi mają właściwości przeciwutleniające, które mogą pomóc zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka. Kiedy nasze ciało trawi glukozynolany, przekształca je w związek zwany izotiocyjanianami. Badania na zwierzętach i kulturach komórkowych wykazały, że izotiocyjaniany mogą powstrzymać rozwój i rozprzestrzenianie się komórek rakowych w organizmie. Kwestia ta wymaga jeszcze wielu badań, ale za kilka lat może być przełomem w leczeniu wielu rodzajów raka.

Moringa pozytywnie wpływa na serce

Badania na zwierzętach sugerują również, że moringa może poprawić zdrowie serca. Moringa zawiera związki roślinne znane jako sterole i kwercetyna, które mogą pomóc obniżyć ciśnienie krwi i poziom cholesterolu. Wysokie ciśnienie krwi i poziom cholesterolu wiążą się z większym ryzykiem chorób serca i udaru mózgu.

Może poprawić zdrowie kości

Moringa jest dobrym źródłem wapnia i fosforu, które są składnikami odżywczymi poprawiającymi siłę, strukturę i integralność kości. Dodatkowo jest to roślinne źródło wapnia, co na pewno docenią wegetarianie i weganie. Zdrowe spożycie wapnia — około 1000 do 1200 miligramów dziennie — może pomóc w zapobieganiu osteoporozie i łamliwości kości, która przychodzi z wiekiem.

Moringa – skutki uboczne i ryzyko

Wykazano, że moringa jako składnik pożywienia czy suplement jest bezpieczna. Nawet dodatkowe dawki od 5 do 10 gramów ekstraktu lub proszku z moringi dziennie są ogólnie uważane za bezpieczne. Jednak wiele korzyści zdrowotnych związanych z moringą oblicza się na podstawie spożycia 100 gramów suchego liścia moringi dziennie, co jest trudne do osiągnięcia ze względu na gorzki i nieprzyjemny smak rośliny.

Duże i skoncentrowane dawki ekstraktu z moringi (nie liści), takie jak 20 gramów lub więcej, mogą być toksyczne i powodować skutki uboczne u osób, które: przyjmują leki obniżające nadciśnienie, ponieważ może to potencjalnie prowadzić do niebezpiecznie niskiego poziomu ciśnienia krwi, mają cukrzycę i przyjmują insulinę, ponieważ może to spowodować znaczny spadek poziomu cukru we krwi, mają niedoczynność tarczycy, ponieważ wykazano, że roślina obniża poziom hormonów tarczycy u zwierząt. Moringi nie powinny też stosować kobiety w ciąży, ponieważ może wywołać skurcze macicy i poronienie.

Moringa ma zastosowanie w kosmetyce

Nie tylko poważne choroby i schorzenia – moringa może nam też pomóc piękniej wyglądać. Olejek z moringi będzie wartościowym składnikiem wszelkich kremów, balsamów i emulsji. Dzięki dodatkowi moringi zapach naszego kosmetyku utrzymuje się dłużej. Przede wszystkim jednak nawilży, wygładzi i ujędrni naszą skórę. Kosmetyki z moringą zadziałają też na nasze włosy. Wszystko dzięki zawartości wspomnianego już kwasu oleinowego, który pozytywnie wpłynie na wrażliwą i przesuszoną skórę głowy. Odżywi i nawilży skórę głowy i włosy.

Jak stosować moringę?

Roślinę można teraz spotkać w formie suplementów: proszku, tabletek i olejków. Jeżeli uda nam się dostać moringę w formie naturalnej, możemy ją też stosować w kuchni – dodawać do sałatek czy koktajli. W tym celu najlepiej sprawdzą się sproszkowane liście moringi. Posiadają one szerokie spektrum zastosowań i można je dodać praktycznie do wszystkiego. Taka forma jest stosunkowa tania, a do tego zachowuje swoje właściwości przez wiele miesięcy. Wybierajmy proszki pochodzące z prawdziwych plantacji w kraju, w którym moringa występuje naturalnie. Certyfikat da nam pewność, że substancja pochodzi ze sprawdzonego źródła. Jak z każdym suplementem, również z moringą można przesadzić. W celach prozdrowotnych można pić napar z jednej łyżeczki suszonych liści na szklankę wody. Można też dodawać 1-2 łyżeczki rosliny dziennie jako dodatek do potraw, ale nie codziennie.

Stosowanie moringi jako suplementu albo dodatku do potraw na pewno będzie zyskiwało coraz większą popularność. Oprócz wszystkich wymienionych właściwości zdrowotnych może też pomagać w zmęczeniu i spalaniu tkanki tłuszczowej. Na konkretne wnioski badań na pewno będziemy musieli jeszcze poczekać, ale jeżeli nie mamy przeciwwskazań medycznych, to może spróbować włączyć suplement do naszej codziennej diety i sprawdzić na sobie czy rzeczywiście działa.

Poprzedni

Poznaj 3 sposoby, dzięki którym uporasz się z negatywnymi emocjami

Aromaterapia – olejki najlepsze na stres, bóle głowy i sen

Następny

Dodaj komentarz