Street workout – czyli wybieramy się na miasto

13 maja 2021 Tagi , , , , , , , , ,

Trenować można w domu, można również wybierać się regularnie na pływalnię, biegać lub chodzić na siłownię. Czy zauważyliście powstawanie nowych placów zabaw dla dorosłych, specjalnych ścieżek zdrowia, na których pojawia się coraz więcej ćwiczących? Nie wiem czy zdziwię was mówiąc o tym, że tak zwany street workout to nic nowego i prawdziwi pasjonaci tego sportu od dawna wzbudzają podziw zwłaszcza wśród żeńskiej części globu. Jeśli przymierzacie się do rozpoczęcia treningów na ulicach waszego miasta, podpowiemy wam od czego zacząć.

street-workout

Spartańskie początki Kalisteniki

Street workout, czyli inaczej kalistenika, to trening siłowy, w którym wykorzystujemy głównie swoją masę ciała. Jeśli będziemy ćwiczyli systematycznie, rozwiniemy wytrzymałość siłową i piękną muskulaturę. Kalistenika poprawia również koordynację, elastyczność ciała i równowagę. Tak naprawdę do uprawiania tego sportu wystarczy nam jakakolwiek drabinka, drążek czy kawałek wolnej przestrzeni.

Jeśli oczywiście lubimy mieć odrobinę więcej sprzętu, możemy skorzystać z powstających parków dla dorosłych, w których znajdują się rowerki, orbitreki oraz różnego rodzaju wyciągi.
Street workout to nic nowego, jednak dopiero w 2009 roku otrzymał swoją oficjalną nazwę. Tego rodzaju ćwiczenia są stosowane w takich sportach jak atletyka, parkour czy sztuki walki.

Zabudowa miejska może się przydać, zwłaszcza że w Polsce istnieje na dzień dzisiejszy ponad 20 lokalnych grup oficjalnie zajmujących się tym sportem. Warto jeszcze wspomnieć o tym, że słowo kalistenika wywodzi się z greki i oznacza piękno, siłę. Rzekomo była rodzajem treningu, który stosowali Spartanie przed bitwą z Termopilami, średniowieczni Giermkowie przygotowujący się do służby, a aktualnie organizuje się nawet mistrzostwa świata w kalistenice.

Jak rozpocząć treningi Street Workout

Nie każdy z nas jest jednak na tyle wysportowany, by od razu móc dołączyć do danej grupy pasjonatów. Przede wszystkim, jeśli chcemy rozpocząć treningi, sprawdźmy swoją wytrzymałość i kondycję fizyczną. Aby przekonać się, na jakim jesteśmy poziomie, należy zrobić prosty test sprawdzający maksymalną ilość podciągnięć na drążku, pompek na poręczach, wznosów nóg etc. Może okazać się, że po kilku razach nie jesteśmy w stanie ruszyć ręką ani nogą, jednak nie można się poddawać, tylko dopasować tempo treningu do swoich możliwości.

Gdy znamy już swoją kondycję, możemy zająć się wyznaczeniem celu. Cel musi być konkretny, ponieważ chęć schudnięcia czy zrobienia rzeźby nie jest niczym konkretnym. Ustalmy, czy chcemy schudnąć 5 kg, zwiększyć ilość pompek z 5 do 15, powiększyć swoje ramiona czy np. nauczyć się konkretnego tricku prezentowanego na wielu filmach w Internecie. Nie możemy zapomnieć o określeniu odpowiedniego czasu, który odgrywa kluczową rolę. Rozciąganie wszystkiego w czasie nie służy niczemu dobremu.
Jeśli jesteście już gotowi do rozpoczęcia treningów, znajdźcie miejsce w pobliżu swojego domu, które pozwoli wam rozwijać swoje umiejętności. Może to być boisko, park, specjalny plan zabaw lub nawet plac zabaw dla dzieci.

Uważajcie jednak, aby nie zniszczyć drabinek oraz innych elementów, które nie są przystosowane do wagi dorosłego człowieka.Do ćwiczenia street workoutu nie potrzebujemy specjalnych ubrań, tak naprawdę wystarczą nam spodnie dresowe, koszulka termoaktywna oraz dobre, sportowe obuwie. Pamiętajmy o tym, że tego rodzaju treningi są naprawdę męczące, dlatego zwykła bawełniana koszulka szybko będzie spływała potem.

Do zakresu podstawowych ćwiczeń należą:

  • dipy na drążku i poręczach (pompki)
  • podciągnięcia na drążku
  • wznosy nóg w zwisie
  • ćwiczenia izometryczne takie jak stanie na rękach, front lever, back lever, elbow lever
  • ćwiczenia dynamiczne takie jak muscle up czy kołowrotki
  • przysiady

Ćwiczenia warto powtarzać kilka razy w tygodniu, aby zadbać o budowę muskulatury, ale nie spowodować przetrenowania. Jeśli nie jesteśmy zbytnio wytrenowani, powinno nam wystarczyć 2-4 dni treningowych w tygodniu, podczas których będziemy robili serie ćwiczeń trwające od 30 minut do godziny. Z czasem można zmieniać czas oraz częstotliwość ćwiczeń, dbając o ciągły rozwój swoich umiejętności.

Street workout na ulicach miast

Treningi na ulicach miast mają swoje zalety – nie jesteśmy ograniczeni ścianami klubów, nie musimy przejmować się tak bardzo swoim ubiorem ani opinią innych ćwiczących osób. Filmy z osobami trenującymi od lat kalistenikę dosłownie hipnotyzują, tak trudno uwierzyć w to, co jest możliwe do zrobienia odpowiednim nakładem pracy i motywacją. Jeśli chcecie spróbować swoich sił w street workoucie sprawdźcie swoje możliwości, wyznaczcie cel i znajdźcie odpowiednie miejsce do ćwiczeń.

Zapraszamy na naszą stronę www.Sarafis.pl , na której znajdziecie ubrania oraz odzież sportową idealną do trenowania na ulicach swojego miasta. Życzymy powodzenia i samozaparcia w
treningach!

Poprzedni

Odchudzanie na skakance

Wiosenne odchudzanie – podejmij wyzwanie!

Następny

Dodaj komentarz