13 pokarmów niewskazanych na diecie keto

9 czerwca 2021 Tagi , , ,

Dieta ketogeniczna to obecnie jedna z najpopularniejszych diet. Pozwala osiągnąć dobre i szybkie efekty, jednak wymaga też dużych poświęceń. Jest w niej zabroniona większość węglowodanów, również tych zdrowych. Co więc omijać na diecie keto?

Zasady diety ketogenicznej

Całym zamysłem diety jest to, żeby doprowadzić swój organizm do stanu ketozy. Organizm bierze wtedy energię z tłuszczu, a nie spożytych węglowodanów. Żeby do tego doprowadzić, należy spożywać dietę ubogą w węglowodany i bogatą w tłuszcze i proteiny. Dieta jest dosyć ścisła, obowiązuje na niej lista produktów, które powinno się spożywać, i których należy unikać. To, co odróżnia dietę, to fakt, że na liście zakazanych produktów jest wiele owoców, warzyw i produktów pełnoziarnistych, które zazwyczaj są uważane na bardzo zdrowe i zalecane przy zdrowym odżywianiu. Poniżej przedstawiamy przykłady pokarmów, które chociaż zdrowe, są niedozwolone na diecie keto.

Warzywa korzenne niewskazane na diecie keto

Chociaż warzywa są zazwyczaj podstawą każdej diety, to nie w przypadku diety ketogenicznej. Warzywa korzenne są bogate w błonnik i dosyć bogate w węglowodany, co jest sprzeczne z zasadami diety. Można spożywać takie produkty jak marchew, cebula czy buraki, jednak w bardzo umiarkowanych ilościach – z warzyw korzennych mają one najmniej węglowodanów. Inne warzywa, które rosną pod powierzchnią ziemi, takie jak ziemniaki czy bataty, również są niewskazane w diecie.

Rośliny strączkowe

Dieta keto jest rzadko stosowana przez wegetarian i wegan, a to dlatego, że są na niej zakazane rośliny strączkowe – główne źródło białka dla osób niejedzących mięsa. Groch, soczewica, ciecierzyca, fasola, bób to produkty również niewskazane na diecie ketogenicznej. Chociaż dzięki nim przyswajamy dużo błonnika, to razem z nim też dużo węglowodanów. Oznacza to, że zakazane jest też masło orzechowe, które jest częstą przekąską na diecie.

Komosa ryżowa

Zwana też quinoą, jest jednym z popularnych superfoods. Jest też zdrowszą alternatywą dla węglowodanów takich jak ryż czy inne kasze. Pomimo tego na diecie keto dalej jest uważana za zbyt bogatą w węglowodany. Dodatkowo ma wysoki indeks glikemiczny. Przez to dłużej się ją trawi, co powoduje wzrost poziomu glukozy i insuliny we krwi. Komosa ryżowa jest dozwolona na mniej restrykcyjnych wersjach diety ketogenicznej.

Banany

Banany są zazwyczaj jedną z ulubionych przekąsek osób na diecie. Sycące, zdrowe, zalecane w przypadku osób trenujących, bogate w potas, pyszne. Niestety – nie na diecie keto. W 100 gramach posiadają 25 gramów cukrów, co sprawia, że są zaliczane do owoców bogatych w węglowodany. Chociaż są to węglowodany złożone, a dodatkowo banan oferuje dużo witamin i składników mineralnych, to dalej nie jest wskazany na diecie ketogenicznej.

Nerkowce

Większość orzechów jest zalecana na diecie keto – są bogate w tłuszcze i proteiny. Niektóre z nich są jednak zbyt bogate w węglowodany, żeby doprowadzić do stanu ketozy. Należą do nich nerkowce, kasztany i pistacje. Dozwolone są migdały, orzechy włoskie i laskowe.

Dynia piżmowa

Kolejne warzywo niewskazane na diecie keto. Zazwyczaj im słodsze warzywo, tym ma więcej węglowodanów i tak właśnie jest w przypadku dyni piżmowej. Chociaż niektóre odmiany dyni są dozwolone, to dynia piżmowa popularna np. w zupach krem do nich nie należy. Ma zbyt wiele glukozy i, oczywiście, węglowodanów.

Winogrona to jedne z owoców zakazane na diecie keto

Słodkie owoce są zakazane na diecie ketogenicznej. Składają się one praktycznie z samego cukru, dlatego nawet mała porcja winogron może zatrzymać proces ketozy. Niestety zakaz spożywania winogron oznacza też, że niewskazane jest picie wina i jedzenie rodzynek.

Batoniki energetyczne

Kolejna przekąska lubiana przez osoby na diecie, która jest niewskazana przy stanie ketozy. Większość z nich jest wysoko przetworzona i pełna takich składników jak olej palmowy, słodziki i konserwanty. Wszystkie te substancje mogą zaburzyć proces ketozy. Zazwyczaj osoby na tej diecie powinny unikać wszelkich gotowych przekąsek ze sklepu, chyba że są one wyraźne oznaczone jako przekąski keto. Nawet wtedy można na wszelki wypadek sprawdzić listę składników.

Czerwone jabłka – na diecie keto wybierz zielone

Wiele owoców jest dozwolonych podczas diety ketogenicznej, ale czerwone jabłka do nich nie należą. Ze wszystkich odmian mają one najwięcej cukru. Ponownie – im słodsze, tym bardziej zakazane. Dlatego jeżeli będąc na diecie keto, mamy ochotę na jabłko, lepiej wybrać zielone, kwaśne odmiany. Na diecie ketogenicznej powinno się też ograniczyć owoce takie jak truskawki, maliny, borówki i cytrusy.

Owoce tropikalne

Obecnie w sklepach w Polsce bardzo łatwo znaleźć egzotyczne owoce, takie jak mango, ananas czy marakuja. Są one tak smaczne, ponieważ zawierają bardzo dużo cukru. Dlatego właśnie nie są one wskazane przy stanie ketozy. Warto wybierać polskie, mniej słodkie owoce.

Daktyle to zły pomysł na przekąskę na diecie keto

Daktyle są świetną przekąską podczas odchudzania. Zdrowsze niż słodycze, ale na tyle słodkie, że pozwalają zaspokoić pokusę. Dodatkowo posiadają dużo błonnika i witamin. Niestety są nieco za słodkie, żeby być dozwolone na diecie keto. Ich zawartość cukru sprawia, że są zakazane na tej diecie.

Smoothies – na diecie keto tylko te warzywne

Smoothies i koktajle to jedne z najzdrowszych rzeczy, jakie można zafundować swojemu ciału. Pełne witamin i składników mineralnych, są zdrowe, pyszne i niskokaloryczne. Mogą składać się z warzyw, owoców, jogurtu, mleka roślinnego, nasion, orzechów. Niestety zawartość owoców powoduje, że koktajle mają za dużo cukru dla osób na diecie keto. Dlatego właśnie powinny one unikać kupnych smoothie. Alternatywą jest zrobienie smoothie w domu i dodanie do nich jogurtu, awokado, warzyw jak szpinak, czy zielona pietruszka. Przy takich proporcjach nawet dodanie owoców nie powinno zaszkodzić stanowi ketozy. To samo tyczy się soków.

Soja i inne produkty

Chociaż soja jest z reguły niskowęglowodanowa, to tofu nie jest zalecane w przypadku osób na diecie keto. Soja jest bogata w substancje przypominające estrogen, które mogą wpływać na poziom hormonów. Dodatkowo wiele produktów pochodzących z soi jest wysokoprzetworzonych, co na diecie ketogenicznej jest zakazane. Mogą też powodować stan zapalny w jelitach. Wszystkie te przesłanki sprawiają, że soja, tofu i inne tego rodzaju produkty lepiej wykreślić z diety.

Chociaż wszystkie wyżej wymienione produkty są zdrowe i zazwyczaj wskazane przez dietetyków, to dieta ketogeniczna jest wyjątkiem. Właśnie dlatego wzbudza wiele kontrowersji i nie jest zalecana przez dłuższy czas. Rezygnacja z większości owoców, niektórych warzyw, czy orzechów może spowodować, że zabraknie nam pewnych składników odżywczych. Dlatego właśnie dieta jest zalecana tylko dla osób w pełni zdrowych i na określony czas. Duże spożycie tłuszczów i białka na dłuższą metę może przyczynić się do podwyższenia cholesterolu i wielu chorób.

Poprzedni

10 sposobów na odstresowanie się

Dieta DASH – dieta ideał?

Następny

Dodaj komentarz